Skip to main content

سینی کابل ‌ها سیستم ساپورت مکانیکی برای کابل‌های برق هستند. از سینی کابل در تأسیسات الکتریکال به دلیل سایزهای متنوع بر اساس تعداد کابل و تحمل وزن بالا، مرتب بودن و زیبایی کابل کشی‌های موجود، مقاومت در برابر ضربه و عمر بسیار زیاد در ساختمان‌ها، تونل‌ها، کارخانه‌ها و پروژه‌های صنعتی وغیره استفاده می‌شود. سینی کابل ها باید تمام طول مسیر روی سینی کابل به صورت ساپورت زیر سقفی عبور کنند. یا به‌صورت عمودی ( لدر) و یا به‌صورت دیواری استفاده شوند. برای نگهداری سینی کابل زیر سقف و یا روی دیوار یا در رایزرها از ساپورت سینی کابل استفاده می‌شود.

ساپورت مدولار برای سینی کابل

مشخصات کلی ساپورت های مورد استفاده  با توجه به عرض سینی و شرایط نصب، متفاوت است. ساپورت سینی کابل را با دو کلاس طراحی استاتیکی و دینامیکی تقسیم بندی می­کنند. که استفاده از ساپورت تأسیسات مدولار به دلیل کاهش زمان اجرا و افزایش سرعت اجرا، افزایش طول عمر و کارایی تاسیسات، بهبود ارگونومی شرایط نصب برای کادر اجرایی،  کاهش هزینه‌های نگهداری و نصب، افزایش قابلیت اعتماد سازه نهایی، افزایش استحکام، سختی و پایداری و شکیل بودن سازه نهایی ، نگهداری بهتر و مناسب‌تر سازه ، نیاز کمتر به جوشکاران ماهر، کاهش حجم جوشکاری و در نتیجه کاهش اتصالات صلب و هزینه‌های جوشکاری و آزمون‌های مخرب و افزایش انعطاف‌پذیری سازه به دلیل استفاده از پیچ و مهره و بنابراین رفتار بهتر در برابر زلزله را به همراه دارد. در پروژه‌ها بر اساس نیاز سیستم روشنایی ( چراغ‌ها ) را می‌توان به ساپورت اصلی اضافه کرد.

استانداردهای سینی کابل

استانداردها نقش حیاتی در طراحی، تولید و توزیع محصولات مورد نظر برای تجارت ملی و بین المللی را ایفا می‌کنند. استانداردهای فنی به دلیل ایمنی بالاتر، و کمک به خریدار در انتخاب و به دست آوردن محصول مناسب و استاندارد برای نیاز خاص خود است. در خصوص استانداردهای مربوطه می‌توان به سازمان الکتریکی ملی امریکا اشاره کرد که برای همه محصولات الکتریکی استانداردهایی منتشر کرده که در مقالات ۳۱۸،۲۵۰،۸۰۰ استاندارهای ارائه شده برای سیستم سینی کابل می‌باشد.

و  Manufacturers Association   National Electrical-NEMA   انجمن ملی تولیدکنندگان برق ، انجمنی است که از سازندگان اصلی سینی کابل تشکیل شده است که استانداردهایNEMA , VE1 , FG1 و VE2 را منتشر ساخته که NEMA VE2    آموزش نصب سینی کابل را شامل می‌شود که مطالب عمومی درباره‌ی نصب یک سیستم سینی کابل را بیان می‌کند.

انواع ساپورت سینی کابل یا Cable Tray

برای نگهداری و نصب سینی کابل زیر سقف یا روی دیوار یا در رایزرها از ساپورت استفاده می‌شود که در تاسیسات الکتریکی سینی کابل بر اساس نیاز پروژه، نوع سقف، ارتفاع آویز، وزن و سایز سینی کابل، کلاس طراحی نوع ساپورت مشخص می‌شود. و با به کارگیری و مونتاژ محصولات متنوع لینکران می‌توان ساپورت های الکتریکال را به روش های گوناگون ساپورت گذاری کرد.

  • ساپورت های سینی کابل زیر سقفی
  1. ساپورت سینی کابل U شکل
  2. ساپورت سینی کابل L شکل
  3. ساپورت سینی کابل F شکل
  4. ساپورت سینی کابل T شکل
  5. ساپورت های چند طبقه سینی کابل
  6. ساپورت سینی کابل دیواری
  7. ساپورت های لدر
  8. ساپورت سینی کابل شکل

در این نوع از ساپورت های زیر سقفی سینی کابل  قابلیت ساپورت گذاری به سه روش امکان‌پذیر می‌باشد.

روش اول : ساپورت U شکل با اویز راد

این نوع ساپورتU  شکل برای باربری سبک و متوسط می‌باشد . در این نوع  ساپورت آویز، راد یا ( پیچ متری )   FTR-  بوده که اتصال آویز ساپورت با پروفیل زیر سری  با واشر FRW-  مهره – FHN و  واشر مربعی-FCW or FGW  هست و اتصال به سقف زیر سازه موجود با انکر بولت ضربه‌ای –RDCA  امکان‌پذیر است. در این نوع ساپورت نوع پروفیل PGS or PCS –  ، سایز انکر و مهره و راد، فاصله ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد.

روش دوم : ساپورت U شکل با آویز پروفیل

این نوع ساپورت برای باربری‌های سبک ، متوسط و سنگین هست که آویز پروفیل بوده و اتصال آویز با پروفیل زیر سری با نبشی FGL-  و پیچ FHS-  و واشرFRW- و ایزی لاک FGN-(برای رگلاژ در راستای ریل پروفیل ) می‌باشد .و اتصال به سقف زیر سازه موجود به‌وسیله پایه پروفیل  FGD or FCD و رول بولت های لرزه‌ای R-HPT II ZF  – امکان پذیر است . در این کلاس ساپورت گذاری نوع پروفیل ها و فاصله ساپورت و سایز رول بولت و نوع نبشی (ساده یا لچکی) و متعلقات ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد .

ساپورت سینی کابل

روش سوم : ساپورت های سینی کابل U شکل به همراه مهار جانبی بریس

در طراحی این نوع ساپورت با در نظر گرفتن بارهای جانبی ناشی از زلزله به اقتضای پروژه از بریس های طولی و عرضی استفاده می‌شود . که اتصال بریس ها به آویز به وسیله اتصال های لولایی – FGA برای تنظیم درجه بریس و تسمه های بلند FGF – استفاده می‌شود . برای این نوع ساپورت با مهار جانبی نوع پروفیل ها PGS or PCS –  ( پروفیل آویز ، زیر سری ، بریس ) و سایز رول بولت ها –R-HPT II ZF ،فواصل ساپورت و کلاس طراحی و بر اساس وزن و سایز سینی کابل  مشخص می‌گردد .

.b ساپورت سینی کابل L شکل

در این نوع ساپورت به‌صورت تک براکت ( دستک ) – RGS  می‌باشد که آویز به‌صورت پروفیل PGS or PCS –  بوده و بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند در این نوع ساپورت سایز براکت و روبولت هاR-HPT II ZF-  و فواصل ساپورت و نوع پروفیل آویز و کلاس طراحی بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

.c ساپورت سینی کابل F  شکل

این نوع ساپورت بصورت ساپورت L دو طبقه می‌باشد. که آویز ساپورت پروفیل PGS or PCS –  بوده و بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند. که در این نوع ساپورت سایز براکت – RGS ، روبولت ها R-HPT II ZF-   ، فواصل ساپورت و نوع پروفیل آویز و کلاس طراحی بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

.d   ساپورت سینی کابل T شکل

در این نوع ساپورت دستک ها کنار هم عمود بر آویز ساپورت نصب می‌شوند که از لحاظ ارتفاعی قابل تغییر می‌باشد در این نوع ساپورت آویز پروفیل PGS or PSC –  بوده و بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند  و سایز سایز براکت – RGS  و روبولت ها و فواصل ساپورت بر اساس سایز و وزن سینی کابل انتخاب می‌گردد.

سینی کابل T شکل
  1. e. ساپورت های چند طبقه سینی کابل

در بعضی موارد طریقه قرار گرفتن تأسیسات به گونه ایست که ساپورت ها باید به‌صورت چند طبقه اجرا شوند . زمانی که این نیاز برای طراحی مطرح شود تعداد طبقات ساپورت های U،L،T،F  را با طراحی و محاسبات انجام گرفته می‌توان افزایش داد . و بر اساس نیاز پروژه برای مهار جانبی بریس های طولی و عرضی را نیز به سازه ساپورت اضافه می‌کنند در این کلاس ساپورت گذاری نوع پروفیل ها و براکت ، فاصله ساپورت و سایز متعلقات مورد نیاز ساپورت مورد استفاده بر اساس سایز و وزن سینی کابل مشخص می‌گردد.

۲-ساپورت سینی کابل دیواری

استفاده از این نوع ساپورت زمانی مناسب است که سینی کابل از کنار دیوار می‌گذرد که نوع پروفیل – PGS or PCS  یا براکت – RGS  مورد استفاده و سایر متعلقات ساپورت  و کلاس ساپورت طراحی شده ، فاصله ساپورت با توجه به سایز و وزن سینی کابل متغیر است.

۳-ساپورت های لدر

یکی از بهترین روش ها و ابزارهای هدایت حجم انبوهی از کابل ها استفاده از لدر می‌باشد. برای کابل هایی که در مسیرهای عمودی قرار دارند از نردبان کابل یا لدر استفاده می‌شود. که در داخل رایزر ها برای تقسیم کابل ها از کنتور یا تابلوی توزیع به طبقات ، واحدهای مربوطه و یا مصرف کننده های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد ساپورت های قابل نصب برای لدر ها بصورت دیواری می‌باشد. که نوع پروفیل – PGS or PCS  یا براکت – RGS  مورد استفاده و سایز متعلقات ساپورت و کلاس ساپورت طراحی شده ، فاصله ساپورت با توجه به سایز و وزن متغیر است.